Een aanhanger lijkt een makkelijke constructie, maar bestaat toch echt uit heel veel onderdelen. In deze blog gaan wij jou de belangrijkste onderdelen van een aanhanger uitleggen. Neem bijvoorbeeld de assen of remonderdelen. Wat is er nodig om een aanhanger zelf te bouwen? Wij leggen het uit!
Welke onderdelen zitten op elke aanhanger?
Aanhangers, ook wel trailers genoemd, hebben verschillende onderdelen die essentieel zijn voor hun functioneren, veiligheid en conformiteit aan de verkeerswetten. Hier is een lijst van onderdelen die je meestal op elke aanhanger vindt:
- Chassis: Het basisstructuur of chassis waarop alle andere componenten zijn bevestigd. Het frame bepaalt mede de grootte en draagkracht van de aanhanger.
- Koppeling: Het onderdeel dat gebruikt wordt om de aanhanger aan het trekkende voertuig te bevestigen. Er zijn verschillende types koppelingen afhankelijk van het type en gewicht van de aanhanger.
- Assen en wielen: Aanhangers hebben een of meerdere assen met wielen, die nodig zijn voor het verplaatsen van de aanhanger. De specificaties van de assen en wielen hangen af van het totale gewicht van de aanhanger en de lading.
- Verlichting: Achterlichten, remlichten, richtingaanwijzers en soms zijmarkeringen zijn vereist voor veiligheid en zichtbaarheid. De specifieke vereisten kunnen variëren afhankelijk van de grootte van de aanhanger en de lokale wetgeving.
- Remsysteem: Grotere aanhangers zijn vaak uitgerust met een eigen remsysteem, dat bestaat uit een oplooprem, remkabels, remtrommels en remschoenen. Dit systeem wordt geactiveerd door het trekkende voertuig.
- Steunwiel: Een wiel of standaard aan de voorkant van de aanhanger om deze stabiel te houden wanneer deze niet aan een voertuig is gekoppeld. Het is niet verplicht, maar zit wel op de meeste aanhangers.
- Laadoppervlak: Het deel van de aanhanger dat gebruikt wordt om goederen of voertuigen te vervoeren. Dit kan een vlakke plaat zijn, maar in sommige gevallen ook twee rijplaten.
- Zijwanden/borden: Veel aanhangers hebben opstaande randen of borden rond het laadoppervlak om de lading te beveiligen.
- Spatborden: Bescherming boven de wielen om opspattend water of modder te minimaliseren.
- Ladingzekering: Elementen zoals haken, ogen of rails om de lading veilig vast te zetten tijdens het vervoer. Je lading zekeren kan met spanbanden of een aanhangernet.
Zelf een aanhanger bouwen, kan dat?
In Nederland moeten aanhangers voldoen aan specifieke regels en voorschriften om de veiligheid en de naleving van de wet te garanderen. Hier zijn enkele kernpunten waar je rekening mee moet houden bij het bouwen van een eigen aanhanger:
- Goedkeuring en inspectie: Een zelfgebouwde aanhanger moet worden goedgekeurd door de RDW voordat deze gebruikt mag worden op de openbare weg. Dit proces omvat een technische keuring waarbij gekeken wordt of de aanhanger voldoet aan de wettelijke eisen.
- Kentekenbewijs en kentekenplaat: Aanhangers met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg moeten een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat hebben. Voor lichtere aanhangers volstaat het voeren van een duplicaat van de kentekenplaat van het trekkende voertuig.
Uiteraard moet je ook op de standaard voorschriften van de aanhanger letten. Als je een aanhanger zelf gaat bouwen ben je in de meeste gevallen meer geld kwijt dan dat een nieuwe aanhanger zou kosten. Uiteraard kan je ook losse onderdelen voor de aanhanger kopen.